+ Podat inzerát Zdarma a bez registrace
Inzerce
1527 3578

Crash testy - srovnání agentur

10. prosinec 2016 | 585x Autopes
Vložil: Autopes | 10. prosinec 2016 |

Výrobci automobilů často udávají ve svých reklamních materiálech, že daný model obdržel pět hvězdiček v crash testech,  a že je velmi bezpečný. Přestože dobré hodnocení z jakékoliv agentury je vítáno, nemusí to znamenat, že je vůz celkově stejně bezpečný nebo i bezpečnější než jeho konkurent. Je tomu tak proto, že existuje celá řada agentur, zabývajících se testováním bezpečnosti vozů a každá z nich provádí jinou řadu nárazových testů. Takže se může stát, že u jedné agentury dostane vůz vynikající hodnocení a u jiné naopak dosáhne nevalných výsledků.

Porovnejme tedy princip testů prováděných nejznámějšími agenturami.


Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) – je nezisková organizace, financovaná autopojistiteli, která pracuje na snížení počtu dopravních nehod vozidel, a také na snížení zranění a škod na majetku. IIHS provádí celou řadu crash testů, včetně Moderate Offset Impact Test, Small Overlap Offset Test, Side Impact Test, Roof Strength Evaluation a Rear Crash Protection Test Hodnocení  je pak ve škále dobré – přijatelné – marginální – slabé.

Moderate Offset Impact Test – tedy při tomto testu se provádí čelní náraz při rychlosti 40 mph, kdy se měří deformovatelnost vozu. Vůž při uvedené rychlosti naráží do stěny z hliníkových voštin. Automobil musí absolvovat náraz do překážky 40% čelní plochy, a to ze strany řidiče. Na sedadle řidiče je umístěna figurína o průměrné velikosti člověka.

Small Overlap Offset Test – je podobný předchozímu testu, ovšem s tím rozdílem, že nárazu je vystaveno 25% vozu. Nový test je mnohem náročnější na konstrukci vozidla. Tento test je relativně nový a byl navržen tak, aby řešil nárůst nehod, které vznikají v důsledku rozptylování řidiče díky používání mobilních telefonů.

Side Impact Test – v tomto testu se simuluje náraz do boku vozidla při rychlosti 31 mph. 

Roof Strength Evaluation – tento test slouží k hodnocení pevnosti střechy. Kovová deska je tlačena proti jedné straně střechy při konstantní rychlosti. Pro získání dobrého hodnocení musí střecha odolat síle, která odpovídá čtyřnásobku hmotnosti vozidla. 

Rear Crash Protection – testuje se účinnost opěrky hlavy, při zadním nárazu v rychlosti 20 mph. Zadní nárazy v nízké až střední rychlosti obvykle sice nemívají za následek vážné zranění, ale přesto je zapotřebí zajistit odolnost vozidla i v tomto směru.

 

TOPlist

National Highway Traffic Safety Association (NHTSA) – je americká vládní agentura, která pracuje na snížení počtu nehod vozidel a zabránění zranění. NHTSA provádí celou řadu nárazových testů jako součást svého programu posuzování nových automobilů, včetně Frontal Impact Test, Side Impact Test, Side Pole Test a Rollover Test a přiřazuje rating od jedné do pěti hvězdiček.

Frontal Impact Test – v tomto testu automobil naráží do bariéry při rychlosti 35mph. V tomto případě na rozdíl od testů IIHS je nárazu vystavena celá plocha vozu, takže při offset testu je více pozornosti věnováno konstrukci vozu, zatímco u testu nárazu plnou plochou jsou kladeny větší nároky na bezpečnostní pásy a airbagy.

Side Impact Test – v tomto testu dochází k šikmému nárazu do boku stojícího vozidla při rychosti 38,,5 mph.


Side Pole Test – tedy test nárazu do sloupu, kdy jsou sledovány nárazy vozidla do 25 cm sloupu v rychlosti 20 mph. Tento test je zátěžový především pro karoserii vozidla. 

Rollover Test – vozidlo je nakláněno, dokud se nepřevrátí. Tento test zkoumá sílu a pevnost střechy vozu při převrácení či dokonce jeho kutálení se například ze svahu.


European New Car Assessment Program (Euro NCAP) – je výkonný program, založený v Belgii a financovaný evropskými vládami. Provádí jako součást svého programu celou řadu nárazových testů, jako například Frontal Impact Test, Side Impact Test, Pole Side Impact Test, Child Protection Test, Pedestrian Protection Test a Whiplash Test a přiřazuje jim hodnocení – dobrý – adekvátní – marginální – slabý a špatný.

 

Frontal Impact Test – tento test je prakticky totožný s Moderate Offset Impact Test IIHS, a to především v tom, že čelní crash test se provádí v rychlosti 40mph, kdy jsou nárazy vozu do bariéry realizovatelné ze 40% plochy vozu. To znamená, že tento test se stejně jako IIHS soustředí na konstrukci vozu.

 

Side Impact Test – test nárazu do stojícího vozidla při rychlosti 31 mph


Pole Side Impact Test – testuje se náraz vozidla pod úhlem 90° do úzkého sloupu při rychlosti 18mph. Tento test se opět zaměřuje na karoserii automobilu.

Child Protection Test – na rozdíl od IIHS a NHTSA provádí Euro NCAP také výše uvedené testy pro  dětské sedačky, umístěné na zadních sedadlech a poskytuje hodnocení, do jaké míry by děti byly v případě nehody v bezpečí.

 

Pedestrian Protection Test – Euro NCAP provádí také sérii crash testů, kdy se hodnotí, co by se stalo při srážce chodce a vozidla. Tedy do jaké míry vůz chrání v případě srážky právě chodce.

 

Whiplash Test – test sedadel a opěrek hlavy při nárazu zezadu a přiřazuje rating dle toho, jak vysoká je ochrana před poraněním krční páteře.


Ve všech případech je nutné porovnávat pouze výsledky pro vozidla s podobnou hmotností. Je to prosté – těžší vozidla mají proti lehčím autům výhodu při ochraně cestujících. Ve stejné situaci, například při nárazu za stejných otáček bude nárazová síla působící na cestující u automobilu s poloviční hmotností asi čtyřnásobně velká. Takže například SUV, které v crash testech dosáhlo dvou hvězdiček může být pro cestující bezpečnější než pětihvězdičkově hodnocené menší auto, pokud dojde k jejich čelní srážce.

 

Všechny tři srovnávané agentury mají ve svém testovacím schématu podobné testy, ale kupříkladu NHTSA se zaměřuje mnohem méně na pevnost karoserie při čelním nárazu a IIHS schází další bezpečnostní testy, které sledují také šetrnost vozu vůči chodcům a bezpečnost dětí ve voze, na což se soustředí zejména Euro NCAP. Ovšem nutno vyzdvihnout, že IIHS jako jediná z uvedených agentu se zabývá předními nárazy způsobenými nepozorností řidiče v důsledků nešvarů dnešní doby, například telefonování či posílání SMS. 
Je třeba mít také na paměti, že není důležité pouze znát výsledek crash testu pro dané auto, ale také vědět, u jaké agentury byly tyto testy provedeny a hlavně dokázat je správně interpretovat. 

Oznámkujte článek

Chcete vidět vaše auto v Katalogu Autopes?

Přidejte fotky, video, nebo váš článek!

Frühauf Ostatní TX34 2006
manuál valník r. 2006 Nové Strašecí, Středočeský kraj
Škoda Rapid TSI 1,2 TSI / 66 kW Ambition 2015
benzín 66 kW
benzín manuál sedan r. 2015 66 kW 46.620 km Náchod, Královéhradecký kraj
Renault Scénic 1.5 DCI 2004
nafta 60 kW
nafta manuál combi r. 2004 60 kW 269.000 km Březno, Středočeský kraj
Mercedes třída C C 230 KOMPRESOR 2004
nafta 120 kW
nafta manuál sedan r. 2004 120 kW 181.000 km Březno, Středočeský kraj
BMW řada 7 740 D X DRIVE 2010
nafta 225 kW
nafta automat sedan r. 2010 225 kW 276.000 km Březno, Středočeský kraj
BMW řada 5 530xd M Paket Head-Up 2017
nafta 195 kW
nafta automat sedan r. 2017 195 kW 8 km České Budějovice, Jihočeský kraj
Citroën C-Elysée FEEL 1.6 BlueHDi 100 k 2017
nafta 73 kW
nafta manuál limuzína r. 2017 73 kW 5 km Písek, Jihočeský kraj
Citroën C4 Picasso 1.6 BHDI 120k S&S EAT6 2017
nafta 88 kW
nafta automat MPV r. 2017 88 kW 5 km Písek, Jihočeský kraj
Škoda Octavia 1.6 TDi ČR,SERVISKA,0%AKONTACE 2013
nafta 66 kW
nafta manuál hatchback r. 2013 66 kW 70.422 km Choustníkovo Hradiště, Královéhradecký kraj
Ford Fusion 1.4 ČR, 1.M, KLIMA, 68 tis.km 2009
benzín 59 kW
benzín manuál hatchback r. 2009 59 kW 68.000 km Choustníkovo Hradiště, Královéhradecký kraj

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním webu s tím souhlasíte. Další informace