+ Podat inzerát Zdarma a bez registrace
Inzerce
1527 3578

Mercedes W113 Pagoda

27. listopad 2016 | Blog Klára Petříčková | 655x
27. listopad 2016 | Blog Klára Petříčková

Mercedes, to je luxus. Mercedes, to je rychlost. Mercedes, to je spolehlivost, elegance i bezpečnost. Mercedes byl vždy ikonická značka, pro Němce je Mercedes tím, čím je Aston Martin pro Jamese Bonda. A jsou na něj patřičně hrdí. Věděli jste, mimo jiné, že John Lennon vlastnil Mercedes W113 “Pagodu“, upravenou speciálně podle jeho požadavků, tedy kupříkladu s automatickou převodovkou?


Mercedes-Benz W113 byl vyráběn mezi lety 1963 až 1971. Za tuto dobu se vyrobilo necelých 49 000 kusů, v porovnání s jinými vozy se jedná o vzácné auto, ne však nesehnatelné. Jeho cena se dnes pohybuje mezi 80 000 – 160 000 dolary. Ale neodbíhejme.

Model navrhovali dva designéři, francouzský Paul Bracq a Béla Barényi z Maďarska. Ti přišli s nápadem vytvořit střechu lehce konkávní, čímž vznikla ona spojitost s buddhistickými pagodami. Maska byla převzata z předchozího velmi úspěšného modelu 300 SL. Značnou část karosérie, konkrétně kapotu, víko kufru a plášť dveří tvořil hliník kvůli redukci váhy. Auto bylo navrženo jako kupé/roadster, a bylo dodáváno se třemi motory o objemu 2 300, 2 500, nebo 2 800 kubických centimetrů (modely 230SL, 250SL a 280SL), všechny řadové šestiválce. Model však vznikl až po osmi letech navrhování, během nichž byla snaha Mercedesu orientována na auto s podstatně větším výkonem, než měl Mercedes-Benz 190 SL, což bylo něco málo přes sto koňských sil. Po několika průzkumech, technických problémech a odkladech byl nakonec uveden právě Mercedes W113 s výkonem až 170 koní.

 

TOPlist

W113 byl, díky rozsáhlé Barényiově práci, zcela první sportovní auto s bezpečnostními prvky, jakými byly například zpevněný prostor pro cestující a deformační zóny s konstrukcí absorbující náraz. Dále u interiéru došlo k “zaoblení“, tedy k odstranění tvrdých okrajů a rohů, což bylo v době, kdy se bezpečnostní pásy řadily mezi volitelné doplňky, velmi užitečné. Mercedes-Benz W113 měl také, jako první Mercedes, radiální pneumatiky.


Na závěr připomeňme ještě závodní úspěchy W113. Na rozdíl od svého předchůdce 300 SL, svého času nejrychlejšího komerčního auta své doby, neúčastnila se Pagoda klasických rychlostních závodů, nýbrž rallye. V roce 1963 Eugen Böhringer a navigátor Klaus Kaiser vyhráli ve voze Mercedes-Benz W113 závod na trati dlouhé 5 500 km vedoucí z Belgie do Bulharska a zpět, za pouhých 90 hodin. Jejich vůz byl o pár měsíců později využit k prezentaci modelu na frankfurtské výstavě.

Oznámkujte článek
Líbil se Vám článek? Odměňte autora Veškeré příspěvky jdou přímo autorovi. Autopes.cz si nebere žádnou provizi.

Chcete vidět vaše auto v Katalogu Autopes?

Přidejte fotky, video, nebo váš článek!

Mercedes SL 560 1987
benzín 170 kW
benzín manuál cabrio r. 1987 170 kW 121.000 km Písek, Jihočeský kraj
Mercedes SL 3,5 350 V6 A/T 2007
benzín 200 kW
benzín automat cabrio r. 2007 200 kW 158.504 km Ostrava, Moravskoslezský kraj
Mercedes SL 5,0 500, Hardtop, Automat SKL 1999
benzín 220 kW
benzín automat cabrio r. 1999 220 kW 163.000 km Praha, Hlavní město Praha
Mercedes SL 500 Cabrio 1989
benzín 245 kW
benzín automat cabrio r. 1989 245 kW 132.134 km Chrustenice, Středočeský kraj
Mercedes SL 6,0 65 AMG Roadster / Designo 2004
benzín 450 kW
benzín automat cabrio r. 2004 450 kW 54.600 km Praha, Hlavní město Praha
Mercedes SL 300-24 170kW REZERVACE 1989
benzín 170 kW
benzín automat cabrio r. 1989 170 kW 143.000 km Praha, Hlavní město Praha
Mercedes SL 55 AMG V-MAX 2003
benzín 368 kW
benzín automat cabrio r. 2003 368 kW 40.000 km Vestec, Středočeský kraj
Mercedes SL 63 AMG 2013
benzín 415 kW
benzín automat cabrio r. 2013 415 kW 27.930 km Jesenice, Středočeský kraj
Mercedes SL 55 AMG TOP STAV DPH 2004
benzín 368 kW
benzín automat cabrio r. 2004 368 kW 177.000 km Praha, Hlavní město Praha
Mercedes SL 63 AMG PLNÁ VÝBAVA IHNED 2013
benzín 415 kW
benzín automat cabrio r. 2013 415 kW 46.300 km Praha 9, Hlavní město Praha

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním webu s tím souhlasíte. Další informace