+ Podat inzerát Zdarma a bez registrace
Inzerce
1527 3578

Mercedes W113 Pagoda

27. listopad 2016 | Blog Klára Petříčková | 476x
27. listopad 2016 | Blog Klára Petříčková

Mercedes, to je luxus. Mercedes, to je rychlost. Mercedes, to je spolehlivost, elegance i bezpečnost. Mercedes byl vždy ikonická značka, pro Němce je Mercedes tím, čím je Aston Martin pro Jamese Bonda. A jsou na něj patřičně hrdí. Věděli jste, mimo jiné, že John Lennon vlastnil Mercedes W113 “Pagodu“, upravenou speciálně podle jeho požadavků, tedy kupříkladu s automatickou převodovkou?


Mercedes-Benz W113 byl vyráběn mezi lety 1963 až 1971. Za tuto dobu se vyrobilo necelých 49 000 kusů, v porovnání s jinými vozy se jedná o vzácné auto, ne však nesehnatelné. Jeho cena se dnes pohybuje mezi 80 000 – 160 000 dolary. Ale neodbíhejme.

Model navrhovali dva designéři, francouzský Paul Bracq a Béla Barényi z Maďarska. Ti přišli s nápadem vytvořit střechu lehce konkávní, čímž vznikla ona spojitost s buddhistickými pagodami. Maska byla převzata z předchozího velmi úspěšného modelu 300 SL. Značnou část karosérie, konkrétně kapotu, víko kufru a plášť dveří tvořil hliník kvůli redukci váhy. Auto bylo navrženo jako kupé/roadster, a bylo dodáváno se třemi motory o objemu 2 300, 2 500, nebo 2 800 kubických centimetrů (modely 230SL, 250SL a 280SL), všechny řadové šestiválce. Model však vznikl až po osmi letech navrhování, během nichž byla snaha Mercedesu orientována na auto s podstatně větším výkonem, než měl Mercedes-Benz 190 SL, což bylo něco málo přes sto koňských sil. Po několika průzkumech, technických problémech a odkladech byl nakonec uveden právě Mercedes W113 s výkonem až 170 koní.

 

TOPlist

W113 byl, díky rozsáhlé Barényiově práci, zcela první sportovní auto s bezpečnostními prvky, jakými byly například zpevněný prostor pro cestující a deformační zóny s konstrukcí absorbující náraz. Dále u interiéru došlo k “zaoblení“, tedy k odstranění tvrdých okrajů a rohů, což bylo v době, kdy se bezpečnostní pásy řadily mezi volitelné doplňky, velmi užitečné. Mercedes-Benz W113 měl také, jako první Mercedes, radiální pneumatiky.


Na závěr připomeňme ještě závodní úspěchy W113. Na rozdíl od svého předchůdce 300 SL, svého času nejrychlejšího komerčního auta své doby, neúčastnila se Pagoda klasických rychlostních závodů, nýbrž rallye. V roce 1963 Eugen Böhringer a navigátor Klaus Kaiser vyhráli ve voze Mercedes-Benz W113 závod na trati dlouhé 5 500 km vedoucí z Belgie do Bulharska a zpět, za pouhých 90 hodin. Jejich vůz byl o pár měsíců později využit k prezentaci modelu na frankfurtské výstavě.

Oznámkujte článek
Líbil se Vám článek? Odměňte autora Veškeré příspěvky jdou přímo autorovi. Autopes.cz si nebere žádnou provizi.

Chcete vidět vaše auto v Katalogu Autopes?

Přidejte fotky, video, nebo váš článek!

Mercedes SL 55 AMG VMAX NEHAVAROVÁNO!! 2003
benzín 368 kW
benzín automat cabrio r. 2003 368 kW 162.000 km Praha, Hlavní město Praha
Mercedes SL 500 Cabrio 1989
benzín 245 kW
benzín automat cabrio r. 1989 245 kW 132.134 km Chrustenice, Středočeský kraj
Mercedes SL 560 1988
automat r. 1988 82.843 km Praha 4, Hlavní město Praha
Mercedes SL 500 V8 1992
benzín 240 kW
benzín automat cabrio r. 1992 240 kW 164.006 km Březí nad Oslavou, Kraj Vysočina
Mercedes SL 55 AMG Black Series 2003
benzín 368 kW
benzín automat cabrio r. 2003 368 kW 85.291 km Rudná, Středočeský kraj
Mercedes SL 6,0 65 AMG Roadster / Designo 2004
benzín 450 kW
benzín automat cabrio r. 2004 450 kW 54.600 km Praha, Hlavní město Praha
Mercedes SL 300-24 170kW (viz pozn.) 1989
benzín 170 kW
benzín automat cabrio r. 1989 170 kW 143.000 km Praha, Hlavní město Praha
Mercedes SL 500 AMG 2012
benzín 320 kW
benzín automat coupe r. 2012 320 kW 74.967 km Olomouc, Olomoucký kraj
Mercedes SL 400 AMG Line,AIRSCARF 2015
benzín 245 kW
benzín automat cabrio r. 2015 245 kW 29.000 km Praha 6, Hlavní město Praha
Mercedes SL 500 W129 originální AMG paket 1996
benzín 235 kW
benzín automat cabrio r. 1996 235 kW 79.000 km Vestec, Středočeský kraj